pratique + critique

2012

Catherine Guiral,
Brice Domingues &
Jérôme Dupeyrat


Sébastien Morlighem

Zak Kyes

Emily King

Sara De Bondt &
Antony Hudek
8 mars



15

22

29

3 mai

École
Nationale
Supérieure
des Arts
Décoratifs

31, rue d’Ulm
Paris 5

Design
Graphique
Multi
Média
Salle 305
Étage 3

Le département Design Graphique
Multi Média des Arts Décoratifs (Paris)
et l’Université Paris 8 présentent :

Design Graphique : Pratique + Critique
Un cycle de conférences initié par Catherine de Smet & Philippe Millot ;
le design graphique comme champ
de connaissance, de réflexion et
de fabrication.
Les invités, designers et/ou théoriciens, traitent d’un sujet sur lequel portent leurs recherches,
et montrent comment celles-ci
se développent.

L’expression de Pratique + Critique
a été composée par les élèves
de 3e année du département Design Graphique Multi Média de l'École Nationale Supérieure des Arts Décoratifs sous la conduite de Philippe Millot, Gérard Plénacoste et Timothée Collignon avec l'aide précieuse des ateliers d'impression, de sérigraphie
et de gravure.
Cette année,
le jeudi, à 17h, à l'Ensad,
31 rue d’Ulm, Paris 5,
en salle 305, invitations
faites à:
Crystal Maze III,
The Crystal Mask
Catherine Guiral,
Brice Domingues
& Jérôme Dupeyrat




















Dispositif de monstration et de discussion dédié aux livres, à l’édition, et à tout ce qui s’y rapporte par des prismes divers que sont par exemple la lecture, le graphisme et le cinéma, le Crystal Maze est un labyrinthe où se rencontrent des objets, des images et des voix, réunis pour l’occasion autour de la figure de l’enquêteur et de tout ce qu’elle évoque et satellise.
Jérôme Dupeyrat
est doctorant en esthétique, enseignant en histoire de l’art contemporain, critique d’art et éditeur.

Catherine Guiral
est chercheuse en histoire du design, Brice Domingues et elle sont co-fondateurs d’officeabc, studio de design graphique & ultra.
De la recherche en histoire
de la typographie : un cas d’étude.
Les premiers caractères des Didot,
1781-89.
Sébastien Morlighem





















À partir de l’article « Survivance de Garamond au XVIIIe siècle », publié en 1959 dans Caractère Noël par Jeanne Veyrin-Forrer et André Jammes, je présenterai la recherche que je mène actuellement sur l’origine des caractères typographiques modernes (ou Didones, selon la classification Vox-ATypI) en France et en Grande-Bretagne. Plus particulièrement, je parlerai des créations que François-Ambroise et Pierre-François Didot supervisèrent avec leurs graveurs de poinçons durant les années 1780, à Paris.
Sébastien Morlighem
(né en 1971) est un ancien étudiant de l’école supérieure Estienne, où il a été formé à la création typographique. Graphiste pour l’édition (littérature, poésie, sciences humaines, musique…), il enseigne depuis 1997 l’histoire du graphisme et de la typographie, et est actuellement le coordinateur du post- diplôme « Typographie et langage » à l’École supérieure d’art et de design d’Amiens. Il a créé en 2007 la collection « Bibliothèque typographique » pour Ypsilon Éditeur. Il a publié plusieurs articles sur la typographie, co-écrit deux ouvrages dans la Bibliothèque typographique sur José Mendoza y Almeida et Roger Excoffon, et a donné de nombreuses conférences (Paris, Londres, Barcelone, New York, La Haye, Bangkok…).
Working With
Zak Kyes





















This conversation will take the current exhibition «Zak Kyes Working With…» (Museum of Contemporary Art Leipzig, 2012) as a point to departure to address the conceptual, visual, and economic intersections that link Kyes with his collaborators, revealing and further unfolding the designer’s multivalent practice.
Zak Kyes
is a Swiss-American graphic designer. Kyes formed the design studio Zak Group in 2005 and joined the Architectural Association, London,
as art director in September 2006.
In 2008, he cofounded Bedford Press,
an imprint of AA Publications.

The studio has been awarded the Inform Award for Conceptual Design
in 2011 and was twice awarded the prize for the Most Beautiful Swiss Book in 2010. The studio's work has been included in the exhibitions Graphic Design Worlds(Triennale Design Museum, Milan, 2011), Wide White Space (CCA Wattis, San Francisco, 2011), The Malady of Writing (MACBA, Barcelona, 2009), Graphic Design for and Against Cities (Corner College, Zurich, 2009), Dubai Duesseldorf (Kunstverein fuer die Rheinlande und Westfalen, Duesseldorf, 2009) and the 22nd International Biennale of Graphic Design (Brno, 2009).

Apart from studio projects, Kyes’s critical practice encompasses publishing, curating, and site-specific projects for and with art institutions. His work engages with publications and their dissemination as sites for debate and exchange rather than documentation. He currently teaches at the Architectural Association School of Architecture, London, and in the MA program at ECAL (École Cantonale d'Art de Lausanne).
Robert Brownjohn : exploring the relationship of design history and biography
Emily King





















The graphic designer Robert Brownjohn (1925-1970) produced a brilliant body of work while leading an extremely colourful life. The two were intricately linked, nonetheless in writing his monograph it was a challenge to offer a properly vivid account of the man that supported rather than detracted from the analysis of his work. In this talk I will revisit the strategies I employed in writing Robert Brownjohn : Sex and Typography (Laurence King, 2005) with the aim of engaging the audience in a broader questions about the interaction of biography and design history.
Emily King
is a London-based design historian who concentrates on writing and curating. Her books include Robert Brownjohn : Sex and Typography (2005) and C/ID : Visual Identity and Branding for the Arts (2006), and in 2003 she edited the Peter Saville monograph Designed by Peter Saville. She has curated a number of exhibitions, among them a career retrospective of the British graphic designer Alan Fletcher for London’s Design Museum, the interdisciplinary exhibition « Wouldn’t it be nice : wishful thinking in art and design » for the Centre d’Art Contemporain in Geneva and « Quick, Quick, Slow » an exhibition about the relationship between graphic design and time for the Museu Berardo in Lisbon. She has just completed a monograph on the Parisian design team M/M that will be published by Thames and Hudson in the coming year.
Sub-titled
Sara De Bondt & Antony Hudek





















Curator Antony Hudek and graphic designer Sara De Bondt share their ideas behind the graphic design exhibition « Re-titled » (École Supérieure d'Art du Havre, May – June 2011). Instead of presenting the usual ‹ best of ›, De Bondt’s first solo show offered a deconstructed view of her working methods, focusing on systems instead of end results and dividing her practice into different categories such as Archive, Museum and Exhibition.
Antony Hudek
is currently Mellon Research Fellow at University College London. He is co-curating the first exhibition devoted to the history of Artist Placement Group, at Raven Row, London, in September 2012.

Sara De Bondt
is a London-based graphic designer who has been running her studio since 2005. The studio’s thoughtful, research driven and detail-obsessed approach has led to commissions from WIELS, Guggenheim, Tate publishing, Barbican, Kunstmuseum Trondheim, Artissima and many more.